1 Ιουλίου 2018

Αριστεροί, ακροδεξιοί, αλλά «πάνω απ’ όλα η ομάδα»


Είναι αρκετά εύκολο αυτή την περίοδο να αποδώσει κανείς συγκεκριμένους χαρακτηρισμούς στο οπαδικό κίνημα του ΠΑΟΚ, παίρνοντας ως αφορμή διάφορα γεγονότα που έχουν συμβεί, κυρίως, στην πόλη της Θεσσαλονίκης:

- Τα επεισόδια στη ΔΕΘ στο περιθώριο της ενημερωτικής εκδήλωσης του ΣΥΡΙΖΑ για τη συμφωνία των Πρεσπών που ακολούθησαν την ανακοίνωση του Συνδέσμου Φίλων ΠΑΟΚ Τούμπας (στην οποία πάντως τονίζεται: «για τους περίεργους..., άλλο Πατριωτισμός, άλλο Εθνικισμός και δεν θα επιτραπεί σαν κανέναν φασίστα να καπηλευθεί τη δίκαιη δράση μας»)

- Την επίθεση με πυρσούς στην κατάληψη Libertatia πριν από λίγους μήνες από μερίδα 80 ατόμων, ορισμένα από τα οποία έφεραν διακριτικά του ΠΑΟΚ.

Η «ερμηνεία» οδήγησε αρκετούς στο να βάλουν δίπλα στις λέξεις «οπαδοί του ΠΑΟΚ» τον χαρακτηρισμό «χρυσαυγίτες».

Είναι, όμως, στ’ αλήθεια έτσι; Για όσους παρακολουθούν στενά τη δράση των συνδέσμων του ΠΑΟΚ η αρνητική απάντηση έρχεται αβίαστα και μάλιστα υπάρχουν και αρκετές αποδείξεις πάνω σ’ αυτό...

Στις τάξεις των συνδέσμων φίλων ΠΑΟΚ εκφράζεται όλη η ελληνική κοινωνία, κατά συνέπεια υπάρχει μία μερίδα ακροδεξιών οπαδών, το ίδιο όμως συμβαίνει και με αναρχικούς, αντιεξουσιαστές, διεθνιστές κ.ά.

Πανό ενάντια στην επένδυση στη Χαλκιδική... και στους νεοναζί Πανό ενάντια στην επένδυση στη Χαλκιδική... και στους νεοναζί | EUROKINISSI
Ολους όμως τους ενώνει ο ΠΑΟΚ και τίποτα δεν έχει μπει πάνω από τα «τέσσερα ιερά γράμματα», όπως οι ίδιοι θέλουν να αναφέρονται στον ιστορικό σύλλογο της Βόρειας Ελλάδας, παρότι ο προσφυγικός χαρακτήρας του ερμηνεύεται με διαφορετικό τρόπο, ανάλογα με τις πολιτικές πεποιθήσεις του καθενός.

Το «ΠΑΟΚ πάνω απ’ όλα», άλλωστε, είναι και η συμφωνία που έχουν κάνει μεταξύ τους οι εκπρόσωποι των συνδέσμων του ΠΑΟΚ, όταν πριν από περίπου 12 χρόνια, στην εποχή Ζαγοράκη, είχαν αποφασίσει να συστήσουν συντονιστική επιτροπή και να φύγουν από το παλιό μοντέλο του ενός ηγέτη στην κερκίδα (με κυριότερο παράδειγμα τον πασίγνωστο στην «ασπρόμαυρη κοινωνία», Μάκη μανάβη).

«Ο ΠΑΟΚ είναι πάνω από ιδεολογίες, είναι παρακαταθήκη, είναι οικογένεια, είναι πίστη και εμείς θα τον υπερασπιστούμε μέχρι το τέλος», είχε αναφερθεί χαρακτηριστικά σε μία από τις ανακοινώσεις που είχε υπογράψει η πλειονότητα των συνδέσμων πριν από μερικούς μήνες.

Ο ΠΑΟΚ λοιπόν μπορεί και ενώνει ανθρώπους εντελώς διαφορετικών αντιλήψεων: εκείνους που χαρακτηρίζουν εθνική προδοσία τη συμφωνία της κυβέρνησης με την ΠΓΔΜ για την ονομασία του γειτονικού κράτους και τονίζουν ότι «η Μακεδονία είναι μία και είναι ελληνική και εμάς προσωπικά δεν μας αγγίζουν ούτε οι υπογραφές ούτε οι συμφωνίες σας», ενώ χρησιμοποιούν συνθήματα όπως «ΠΑΟΚ, θρησκεία, Μακεδονία» (πρόσφατη ανακοίνωση Club ΠΑΟΚ Μακεδόνες).

Αλλά και εκείνους που σε αγώνα της ομάδας στη Βέροια το 2013, είχαν σηκώσει πανό με σύνθημα «ΠΑΟΚ πάνω από έθνη και θρησκείες».

Η διδακτική ιστορία Κάτσε - UCK
Η επίμαχη φωτογραφία του Εργκους Κάτσε με μπλούζα των UCK είχε πυροδοτήσει ακραία ρατσιστική αντίδραση από τη Χρυσή Αυγή
↳ Η επίμαχη φωτογραφία του Εργκους Κάτσε με μπλούζα των UCK είχε πυροδοτήσει ακραία ρατσιστική αντίδραση από τη Χρυσή Αυγή, στην οποία δόθηκε περίτρανη αντιφασιστική απάντηση: «Ο γνωστός συρφετός σας φορά μπλούζες Ταγμάτων Εφόδου του Χίτλερ και χαιρετά ναζιστικά μέσα σε κάτι λαγκάδια και τραχανοπλαγιές. […] Στον ΠΑΟΚ χωράνε όλοι, μαύροι και λευκοί».
Ηταν εκείνη η περίοδος που ο ποδοσφαιριστής Εργκους Κάτσε, κατά την παρουσία του σε αποστολή της Εθνικής Αλβανίας, είχε φωτογραφηθεί με μπλούζα του UCK και μία ανακοίνωση της Χρυσής Αυγής είχε οδηγήσει σε μία άκρως επιθετική «απάντηση» τον ιστορικό σύνδεσμο της Θύρας 4.

«Από την πρωτοφανή έφοδο του κρετινισμού δεν θα μπορούσε να λείψει και η αποθέωση της βλακείας. Σε ένα γελοίο κείμενο της Χρυσής Αυγής, παρακολουθούμε μαθήματα ιστορίας για την ίδρυση του ΠΑΟΚ, διπλωματικές συμβουλές για το πώς θα πρέπει να αντιμετωπιστεί η ενέργεια του παίκτη, μέχρι και προσπάθεια δημιουργίας ενιαίου μετώπου με τη Σερβία για να αντιμετωπιστεί ο φανταστικός αλβανικός κίνδυνος!», αναφερόταν μεταξύ άλλων, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι υπήρξαν ανακοινώσεις και από άλλους συνδέσμους φίλων ΠΑΟΚ σε ανάλογο ύφος (σύνδεσμοι Ανοβέρου, Ευόσμου, Επανομής), όπως και μία ακόμη που υπογραφόταν από δεκάδες Συνδέσμους και σημείωνε ότι οι άνθρωποι του ΠΑΟΚ κατάγονται από εκείνους «που εξαιτίας της (πανομοιότυπης με τη δική σας) μισαλλοδοξίας της απέναντι πλευράς του Αιγαίου, αναγκάστηκαν να ξεριζωθούν από την εστία τους […] Ο γνωστός συρφετός σας φορά μπλούζες Ταγμάτων Εφόδου του Χίτλερ και χαιρετά ναζιστικά μέσα σε κάτι λαγκάδια και τραχανοπλαγιές. […] Στον ΠΑΟΚ χωράνε όλοι, μαύροι και λευκοί».

Η κόντρα που είχε ξεσπάσει είχε οδηγήσει και σε περιστατικά όπως εκείνο στις 11 Σεπτεμβρίου του 2013, όταν οπαδοί του ΠΑΟΚ έκαναν επίθεση στα γραφεία της Χρυσής Αυγής στη Θεσσαλονίκη, με αποτέλεσμα η Αστυνομία να προχωρήσει σε 46 προσαγωγές που έγιναν συλλήψεις και τους οπαδούς να καλούν τον κόσμο σε συγκέντρωση συμπαράστασης έξω από τα δικαστήρια. Ολοι οι συλληφθέντες φίλοι του ΠΑΟΚ αθωώθηκαν.

Λίγες μέρες αργότερα διαπράχθηκε η δολοφονία του Παύλου Φύσσα στο Κερατσίνι και στην Τούμπα, σε αγώνα με τον Πλατανιά, σηκώθηκαν δύο χαρακτηριστικά πανό: «Εξω από τον ΠΑΟΚ η πολιτική, τσακίστε τους φασίστες και τους νεοναζί» και «Με το αίμα του Παύλου θα γραφτεί το τέλος σας».

Ακολούθως, τον Νοέμβριο του 2013, στον αγώνα μπάσκετ του Δικεφάλου του Βορρά με την Ελευσίνα είχε αναρτηθεί πανό για τους Φουντούλη-Καπελώνη, τα δύο μέλη της Χρυσής Αυγής που είχαν δολοφονηθεί έξω από τα γραφεία της οργάνωσης.

Το μήνυμα στο πανό έγραφε: «Γιώργος-Μάνος Αθάνατοι», κάτι που οι χρυσαυγίτες προσπάθησαν να «καπηλευτούν» αναρτώντας σχετική φωτογραφία στην επίσημη ιστοσελίδα τους.

Τι σημαίνει η «αδελφοποίηση» με τους «γκρόμπαρι» της Παρτιζάν
Υπάρχει βέβαια και η αδελφοποίηση με τους «γκρόμπαρι», τους σκληροπυρηνικούς οπαδούς της Παρτιζάν, που ως ομάδα του στρατού της πρώην Γιουγκοσλαβίας οδηγεί σε διάφορους συνειρμούς.

Η σχέση των δύο οπαδικών λαών άρχισε τη δεκαετία του ’80 και ένας από τους ανθρώπους που έπαιξε καθοριστικό ρόλο σ’ αυτή, από τα ηγετικά στελέχη της ΠΑΟΚτσίδικης κερκίδας, ο Χρήστος Παπανικολάου, είχε εξηγήσει στην εβδομαδιαία αθλητική εφημερίδα FORZA:

«Η πρώτη επαφή έγινε στα τέλη της δεκαετίας του ’80, όταν έπαιξε ο μπασκετικός ΠΑΟΚ στο Βελιγράδι με τον Ερυθρό Αστέρα. Εκείνη την εποχή η μισή Θεσσαλονίκη σπούδαζε στο Βελιγράδι και υπήρχαν επαφές. Οι οπαδοί της Παρτιζάν ήθελαν να έρθουν μαζί μας στο γήπεδο. Αυτή η σχέση, όμως, άρχισε να φουντώνει μετά το 1990, όταν άρχισε η διάλυση του Γιουγκοσλαβίας. Η αλήθεια είναι ότι οι οπαδοί της Παρτιζάν είχαν εκτιμήσει το γεγονός ότι είχαμε αρνηθεί μια πρόταση του Αρκάν, τότε, προς τη Θύρα 4, να πάμε στον τελικό Ερυθρός Αστέρας - Μαρσέιγ στο Μπάρι. Αρνηθήκαμε γιατί μάθαμε ότι ήθελε να δημιουργήσει μια παραστρατιωτική οργάνωση, που θα λεγόταν “orthodox brothers”, τα “ορθόδοξα αδέρφια”. Ηταν καθαρά μια πολιτική κίνηση. Αυτή την άρνηση, οι οπαδοί της Παρτιζάν την εκτίμησαν».

Ο εμφύλιος στην Γιουγκοσλαβία οδήγησε πολλούς Σέρβους, οπαδούς της Παρτιζάν, να βρουν καταφύγιο σε ΠΑΟΚτσήδες στη Θεσσαλονίκη και έτσι η σχέση σφυρηλατήθηκε.

Πλέον, διάφοροι σύνδεσμοι του ΠΑΟΚ έχουν σχέση με γκρουπ οπαδών της Παρτιζάν που, όπως στην περίπτωση του ΠΑΟΚ, εκφράζουν διάφορες τάσεις της σερβικής κοινωνίας και όχι μόνο το εθνικιστικό κομμάτι.

Σχέση αποδοχής, αλλά και αρνήσεις στον Σαββίδη
Επάνω αριστερά: Επεισόδια ακροδεξιών οπαδών του ΠΑΟΚ με την αστυνομία στο πλαίσιο διαμαρτυρίας για την «ελληνικότητα της Μακεδονίας»- Ρατσιστικό πανό ενάντια στην ΠΓΔΜ «Η Μακεδονία είναι ελληνική»-«Ορθοδοξία ή θάνατος». Οι φασιστικές φωνές δεν λείπουν Επάνω αριστερά: Επεισόδια ακροδεξιών οπαδών του ΠΑΟΚ με την αστυνομία στο πλαίσιο διαμαρτυρίας για την «ελληνικότητα της Μακεδονίας»- Ρατσιστικό πανό ενάντια στην ΠΓΔΜ «Η Μακεδονία είναι ελληνική»-«Ορθοδοξία ή θάνατος». Οι φασιστικές φωνές δεν λείπουν | ΙΝΤΙΜΕ/EUROKINISSI
Τα τελευταία χρόνια υπάρχει η ισχυρότατη παράμετρος «Ιβάν Σαββίδης», που έχει αφήσει έντονο αποτύπωμα στον σύλλογο.

Και σ’ αυτή την περίπτωση, ορισμένοι έχουν βιαστεί να αποδώσουν σχέσεις εξάρτησης των οργανωμένων οπαδών με τον μεγαλομέτοχο του δικεφάλου (ορμώμενοι και από το γεγονός ότι στην ΠΑΕ υπάρχουν υπάλληλοι που έχουν περάσει από το οπαδικό κίνημα).

Αν κανείς μελετήσει τα γεγονότα μάλλον θα καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το παραπάνω συμπέρασμα είναι αυθαίρετο.

Και δεν μπορεί να εξαχθεί ούτε από «επιθέσεις» που κατά καιρούς γίνονται στα πολιτικά κόμματα (κυρίως στη Ν.Δ. και τον ΣΥΡΙΖΑ), καθώς αυτές υφίστανται και σε εποχές που τα επιχειρηματικά συμφέροντα του ομογενή επιχειρηματία δεν επιτάσσουν κάτι τέτοιο.

Οι σύνδεσμοι του ΠΑΟΚ αναγνωρίζουν στον Σαββίδη αυτό που παραδέχεται και η συντριπτική πλειονότητα των φίλων της ομάδας.

Νοικοκύρεψε τον σύλλογο, τον απάλλαξε από τα χρέη, τον έκανε αληθινό ανταγωνιστή του τίτλου και τα δύο τελευταία χρόνια τον έχει βάλει και στον δρόμο των διακρίσεων.

Ομως, δεν είχαν κανέναν ενδοιασμό να αρνηθούν την πρότασή του να ναυλώσει με έξοδα της ΠΑΕ τα πούλμαν που απαιτούνταν για τη μετακίνηση των οπαδών της ομάδας στον τελικό του Κυπέλλου με την ΑΕΚ τον Μάιο.

Οσοι έχουν ζήσει από κοντά συναντήσεις των εκπροσώπων τους με τον ίδιο τον μεγαλομέτοχο έχουν να λένε για συζητήσεις γεμάτες διαφωνίες και πολύ ζωντανούς διαλόγους.

Ας μην ξεχνάμε και την έντονα κριτική ανακοίνωση που είχε εκδώσει η θύρα 4 μετά τον αποκλεισμό του ΠΑΟΚ από τη σουηδική Εστερσουντ το προηγούμενο καλοκαίρι.

Χαρακτηριστικό είναι το παρακάτω απόσπασμα:

«...Δεν έχουμε καμία διάθεση να αμφισβητήσουμε την προσφορά του Σαββίδη στον ΠΑΟΚ. Είναι γνωστή η σωτήρια πληρωμή των χρεών προς το Δημόσιο, η αναβάθμιση της μπουτίκ, το εκπληκτικό site και η οικονομική βοήθεια σε πολλά τμήματα του ερασιτέχνη ΠΑΟΚ. Ο κόσμος του ΠΑΟΚ χειροκρότησε μέσα από την καρδιά του τον ιδιοκτήτη της ΠΑΕ στο γήπεδο του Βόλου και στηρίζει έμπρακτα την ομάδα παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες. Ταυτόχρονα όμως, δεν γίνεται να παριστάνουμε τους μα…ες. Ο άνθρωπος που έχει την οικονομική ευχέρεια να μεγαλώσει τον σύλλογο κάνει εδώ και 5 χρόνια τα ίδια εγκληματικά λάθη. Παρεμβαίνει παντού, μπερδεύει την ομάδα, ξενερώνει τον κόσμο, προσλαμβάνει όποιον περνάει έξω από την Τούμπα για να μπορεί να του χρεώσει την ευθύνη της ενδεχόμενης αποτυχίας και επιμένει να μην καταλαβαίνει ότι το ποδόσφαιρο δεν είναι οι συνηθισμένες business. Μπορεί στο εργοστάσιο που παράγει τσιγάρα να μπορείς να απολύεις κάθε εβδομάδα μία Σβετλάνα και να προσλαμβάνεις μία Ρουσλάνα χωρίς να έχεις επιπτώσεις. Μπορεί στο εργοστάσιο που επεξεργάζεται αλλαντικά και φτιάχνει το θρυλικό λουκάνικο “Γκαννόβερ έξτρα” να διώχνεις τον Σεργκέι και να παίρνεις τον Ιγκόρ χωρίς να χαλάει η γεύση, αλλά το ποδόσφαιρο έχει άλλους κανόνες. Ο ΠΑΟΚ είναι κάτι διαφορετικό και η συντριπτική πλειοψηφία των οπαδών θέλει αγωνιστικές επιτυχίες...».

Η αλήθεια είναι βέβαια ότι η αγωνιστική πορεία του ΠΑΟΚ τη σεζόν 2017-2018 έδωσε πειστικές απαντήσεις ότι η ομάδα προοδεύει και στους τομείς που είχαν καταγραφεί προβλήματα και αυτό έφερε πιο κοντά οργανωμένους και ΠΑΕ, όπως καταγράφηκε και στα συλλαλητήρια που είχαν γίνει όταν μαίνονταν οι δικαστικές μάχες για τα πολυσυζητημένα ντέρμπι με τον Ολυμπιακό και την ΑΕΚ στην Τούμπα.

Πηγή: efsyn.gr
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ
ΕΠΟΜΕΝΟ

0 blogger-facebook:

Προσθέστε (ΑΝΩΝΥΜΑ) τα σχόλιά σας ΕΔΩ..