Ήταν 6 Φεβρουαρίου το 1958 όταν ένα αεροσκάφος της British European Airways που μετέφερε την ποδοσφαιρική ομάδα της Manchester United, κατέπεσε με αποτέλεσμα τον θάνατο 23 ατόμων, μεταξύ των οποίων και οκτώ παικτών της ομάδας.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 60 ετών από την αεροπορική τραγωδία, επικεντρώνουμε το ενδιαφέρον μας σε μια από τις πιο μαύρες σελίδες του παγκόσμιου ποδοσφαίρου.



Το χρονικό

Η ποδοσφαιρική ομάδα της Manchester United επέστρεφε στη Βρετανία από το Βελιγράδι, όπου είχε μόλις προκριθεί στους ημιτελικούς του Ευρωπαϊκού Κυπέλλου.

Οι «Μπέμπηδες» με προπονητή τον Matt Busby, είχαν αγωνιστεί εναντίον του Ερυθρού Αστέρα σε έναν αγώνα που έληξε σε ισοπαλία 3-3, ένα σκορ με το οποίο προκρίνονταν οι «Μπέμπηδες του Busby (Busby Babes)», όπως ήταν τότε γνωστή λόγω της νεαρής ηλικίας των περισσότερων παικτών.

Το ταξίδι της επιστροφής από το Βελιγράδι ξεκίνησε με απρόοπτα, καθώς η πτήση τους καθυστέρησε μια ώρα να αναχωρήσει. Ο λόγος δεν ήταν άλλος από το ότι ένας από τους παίκτες είχε ξεχάσει το διαβατήριό του.


Το μισθωμένο αεροπλάνο Airspeed Ambassador G-ALZU, ξεκίνησε την πορεία του προς τη Βρετανία, έχοντας προγραμματισμένη όμως μια στάση στο αεροδρόμιο Riem του Μονάχου για να εφοδιαστεί με καύσιμα. Ωστόσο, το Μόναχο εκείνη την ημέρα χτυπιόταν από μια μεγάλη χιονοθύελλα, με αποτέλεσμα οι συνθήκες πτήσης να είναι κακές. Ο πιλότος James Thain είχε δυο αποτυχημένες προσπάθειες απογείωσης εξ’ αιτίας βλάβης στον κινητήρα. Ωστόσο, στην τρίτη προσπάθεια λίγο μετά τις 3 το απόγευμα, ο πιλότος έκανε την τελευταία του, προσπάθεια απογείωσης, που θα αποδεικνύονταν μοιραία λίγες στιγμές αργότερα.

Το αεροσκάφος δεν κατάφερε να πάρει αρκετό ύψος και προσέκρουσε στον φράχτη που βρισκόταν στο τέλος του αεροδριαδρόμου, ενώ στη συνέχεια έπεσε και σε ένα άδειο σπίτι, διαλύοντάς το.

Οι απώλειες και η επάνοδος της Manchester

Κατά τη σύγκρουση, από τους 43 επιβάτες, σκοτώθηκαν οι 22. Ανάμεσα στους νεκρούς ήταν και επτά παίκτες της Manchester United, ενώ δύο εβδομάδες αργότερα πέθανε εξ’ αιτίας των τραυματισμών του ακόμα ένας παίκτης, ο Duncan Edwards. Ο προπονητής της ομάδας επιβίωσε της σύγκρουσης, αν και για εβδομάδες νοσηλευόταν σε κρίσιμη κατάσταση.

Ο πιλότος του αεροσκάφους επίσης επιβίωσε και αντιμετώπισε κατηγορίες εγκληματικής αμέλειας, καθώς αποδείχτηκε από φωτογραφίες ότι είχε αγνοήσει τη συγκέντρωση πάγου στα φτερά του αεροσκάφους.


Μια δεύτερη έρευνα απέδειξε ότι ο πάγος που είχε συσσωρευτεί στα φτερά του αεροσκάφους δεν ήταν υπεύθυνος για το δυστύχημα. Αντιθέτως το πρόβλημα είχε προκληθεί από πάγο που βρισκόταν πάνω στον αεροδιάδρομο και δεν είχε λιώσει πριν επιχειρήσει την απογείωση το αεροσκάφος. Η ύπαρξη πάγου δεν επέτρεψε στον πιλότο να αναπτύξει την απαιτούμενη ταχύτητα για να απογειωθεί.

Παρόλα αυτά όμως, η γερμανική δικαιοσύνη χρειάστηκε δέκα χρόνια για να αθωώσει αμετάκλητα τον πιλότο του αεροσκάφους. Έτσι, ο Thain τελικά μπόρεσε να αφήσει πίσω του την υπόθεση το 1968.


Την ίδια χρονιά, ο Busby, που ήταν ακόμη προπονητής της Manchester United, οδήγησε την ομάδα στην κατάκτηση του πρώτου ευρωπαϊκού της τίτλου.

Μάλιστα, στην ομάδα του 1968 συμμετείχαν και δυο παίκτες που είχαν επιβιώσει της πτώσης.

Η τραγωδία της πτώσης του αεροσκάφους, έγινε τραγούδι από τον Morrissey το 2004, με τίτλο Munich Air Disaster 1958.



Πηγή: altsantiri.gr

Δημοσίευση σχολίου Blogger

 
Top